Senaste om ev "gurksmittan" EHEC...

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av Preciosa, 31 maj 2011.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Hej, nu har jag registrerat mig här efter era fina ord om min blogg, tack för dem! :)
    Det senaste är att det nu även finns ett svenskt dödsoffer. Samtidigt är det helt otroligt att man fortfarande inte har fastställt var smittan kommer frân.
    Varför är ingen sjuk här nere? Jag har tre teorier:

    *Vi är immuna mot alla e-coli bakterier. Râa grönsaker i varje mâltid och nâgra ordentliga kallsupar av havsvattnet i Nerja kanske har gjort susen..

    *Bara ett parti gurkor har smittats, och det har sâlts i sin helhet till Tyskland.

    *Gurkorna har smittats i Tyskland.

    Jag tror pâ trean, eller möjligen tvâan. Det är tragiskt att sâ mânga människor är sjuka, men ocksâ att alla spanska grönsaker och t.o.m persikor har stoppats ute i Europa, fast man inte vet nâgonting alls än.
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Anna..

    välkommen till Spanienforum spainsmile

    Kul att du såg att flera berömde din blogg. Tänkte kommentera
    på bloggen men det blev inte av..

    Roligt också om du har tid ( jag vet..) att svara/skriva här
    när du får en "lucka" :vissla:
    Behövs fler som kommer med synpunkter och åsikter och
    kan svara på saker som många vill veta.
    Själv "spammar" jag rätt vilt :eek: tror jag en del tycker..andra att det är bra
    eftersom vissa hellre läser än skriver. Alla är vi olika och jag
    som pensionär och dessutom varit här i Spanien många år och på olika
    ställen, dock ej Costa del Sol , har ju lite tid..

    Ja det är hemskt med denna EHEC-smitta och även att man inte
    fått fram vad den kommer ifrån med säkerhet. Enorma ekonomiska
    konsekvenser också. Tänker på alla sjuka och dom anhöriga till dom
    som avlidit..så sorgligt.

    Saludos P :love:

    OBS! Denna tråd har nu två sidor..
     
    Last edited: 1 juni 2011
  5. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    EU har redan börjat med att studera ekonomisk ersättning. Tycker media borde betala. Tyskarna har ju aldrig sagt att själva bakterien kom fràn Spanien... Bara dom infekterade gurkorna (som det nu visat sig inte vara)
     
  8. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Kanske lite offtopic, men jag vill också hälsa Anna välkommen, jag hittade din blogg för en tid sen och har sedan dess följt den. Enligt mig en fantastiskt bra och intressant blogg. Sen kunde jag ju inte låta bli att dela med mig och tipsa övriga forummedlemmar om din blogg!!
    Kul att du nu hittat hit. Jag är säker på att du har mycket kunskap att dela med dig av!
     
  9. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Ja, visst är det lite surt att EU ska betala nâgot som myndigheterna i Hamburg satte igâng...och sedan media blâste upp. "Spanska mördargurkor" har det hetat bland annat.
     
  10. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Stort tack Aurora, sâ kul att höra! :)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Här är det ju brukligt att skala sina gurkor... Och rätta mig om jag har fel, men bakterien finns väl bara pà skalet?
     
  13. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Skalar frukt och grönsaker

    tomater, gurka, äpplen, persikor... inte sâ mycket för bakteriernas skull, som för att det finns rester av bekämpningsmedel. Värst besprutade är jordgubbar och bordsdruvor, dem ska man verkligen skölja noga.

    Det är synd om spanska jordbrukare, som har gjort miljonförluster. Samtidigt tycker jag att jordbruksministern överdriver lite när hon säger att vâra grönsaker har totalgaranti och excellent kvalitet. Det FANNS ju trots allt e-coli bakterier pâ gurkorna, även om det inte var av den farligaste sorten. Och grönsakerna frân Almería är extremt smaklösa, tycker jag.
     
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  15. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750

Dela sidan

Laddar...