Vad menas med independet hot water? osv.

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Helena, 28 augusti 2010.

  1. Helena

    Helena Ny medlem

    Blev medlem:
    19 april 2009
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    nu kommer lite frågor inför lägenhetsköp i Spanien (Barcelona)...kanske lite dumma frågor, men jag ställer dem ändå. Vi tittar inte på nybyggda lägenheter.

    * I bostadsannonser kan man läsa independent hot water. Betyder det varmvattenberedare? Vad är vanligast för lägenheter i Spanien?
    * Vad betyder heating independent?

    Är det el eller gas som gäller i Spanien? Vilket är billigast?

    Vad bör man tänka på när det gäller ovanstående? Är det bättre med independent i båda fallen eller inte?

    * Är det vanligt med air-condition?
    * Är det vanligt med gas-spis?

    Hälsningar Helena
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    independent hot water betyder att du har din egen varmvattenberedare, alltsà ingen central panna.

    independant betyder just det. independant, oberoende av din förening eller fastigehet.

    Gas eller el beror pà var du befinner er. Generellt sätt skulle jag tippa pà att "gas ciudad" blir billigare än el, men det är ju inte säkert att den finns dragen. Vill man ha gas och den inte finnns dragen, kör man pà "gas butano" gasflaskor som man köper. Det är oftast billigare än ell men du màste ju byta flaskor etc...

    A/C är alltid (eller àtminstonde 99%) din egen (independant)
    Gasspis är väldigt vanligt. om det är bättre eller ej... smaksak.
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag tycker att gasspisen är bättre än elspis.
     
  5. Madde

    Madde Ny medlem

    Blev medlem:
    22 oktober 2009
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Håller med helt klart om att gasspis är bättre, lättare vid matlagning och omdelbar effekt. :)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Induktion...enda som är dàligt är ju att man är tvungen att köpa speciella grytor och kastruller
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Håller med dig Nalle, oslagbart med induktion, snabbt (som gas) men
    luktlöst..men som du säger - man måste kolla diametern på kastrull-
    botten innan man köper.

    Ciao P ;;;;;)

    PS. Trodde jag hade induktion men jag har keramikhäll...P har stenkoll. Men det
    går snabbt med sån också..DS
     
    Last edited: 8 oktober 2010
  9. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Uppvärmning

    Hej Helena, välkommen till Barcelona.

    Eftersom ni inte tittar på nya lägenheter vill jag tipsa om att ni ska kolla att det verkligen finns dubbelfönster. I många äldre hus, om än så vackra, saknas detta och ofta är det ordentligt drag. Då hjälper det inte med uppvärmning om man vill vara säker på att ha över 15 gr när det blåser från Pyreneerna på vintern.

    Som Nalle säger så är stadsgasen billigare. El eller gas är väl en smaksak men butangas skulle jag vara tveksam till. Man måste passa gasgubbarna som kommer på gatan och skramlar.
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Här i Torre så "prenumererar" vi på bombonas dvs gasflaskor. Man bara ringer så kommer dom. Ok man måste passa dom men vet på ett ungefär när.
    Alt är att åka och byta på en mack/stn om man har bil.
    Det blir skön värme av en estufa dvs gaskamin. Vet inte priset nu men höjt är det.

    Ciao P/ ;;;;;)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Induktionshäll. Det räcker inte med passande storlek på kastruller. De ska vara av speciell material för bästa effekt och att inte göra åverkan på spisen...kan bli en stor investering.
     

Dela sidan

Laddar...